Udskoling

7.-9. klasse

Starten på 7. Klasse er særlig for mange. Klassernes dannes af elever fra tre forskellige skoler - Felsted, Varnæs og Kliplev. Disse fordeles typisk på to klasser.

Yderligere fordeles de i hold i dansk og matematik for at eleverne hjælpes på det niveau de befinder sig på - dvs. Denne holddeling sker på tværs af klasserne.

I overbygningen arbejder vi langt mere målrettet frem mod de afsluttende prøver i 9. klasse.

I 7. - 9. klasse er der således projektarbejde hvert år.

I 8. klasse er der terminsprøver i slutningen af skoleåret, og i 9. klasse går eleverne til terminsprøver – alt sammen for at give eleverne erfaringer med at gå til prøve.

Vi ønsker at give eleverne en stærk faglig ballast og en personlig robusthed, der bl.a. gør overgangen til ungdomsuddannelserne målrettet og lettere.

Uddannelses- og erhvervsvejledning
I overbygningen møder eleverne UU-vejledningen, som informerer eleverne om ungdomsuddannelserne.

I 8. klasse bliver eleverne erklæret uddannelses eller ikke uddannelse parate.

I 8. klasse skal eleverne 5 dage på introduktionskursus på flere forskellige ungdomsuddannelser. Disse dage giver eleverne mulighed for at afprøve forskellige ungdomsuddannelser inden det endelige valg.

I 9. klasse skal eleverne 1 uge i erhvervspraktik. Formålet med denne praktik er ligeledes at hjælpe eleverne med at danne sig et billede af hvilken retning de ønsker at gå. Praktikken planlægges i tæt samarbejde mellem eleven, skolen og forældre.