Felsted Skoles børnesyn

Vores børnesyn er bygget på lederskab, ligeværdighed og tillid til børn, og derudover har det fokus på en tryg og sund tilknytning.

Børnesyn

-       Alle børn er ligeværdige, unikke og har masser af ressourcer og udviklingspotentialer.

-       Børn udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel andre børn som voksne i et forpligtende fællesskab.

-       Børn skal forstås ud fra de sammenhænge, de indgår i og ud fra de betingelser de har for at handle.

-       Børns adfærd kan derfor ikke ses løsrevet fra de voksnes praksis og slet ikke løsrevet fra de rammer og regler de voksne sætter op for børnenes liv med hinanden.

-       Børnenes forældre er en ressource i forhold til det forpligtende samarbejde om deres børn.

-       For at forstå det enkelte barn, skal vi voksne undersøge barnets baggrund og hverdag

-       Det enkelte barn er aldrig et problem, men det kan være en del af en problematik – og så har vi som voksne ansvaret for at tage hånd om problemet.

-       Det enkelte barns trivsel og udvikling påvirkes af hvilken tilgang og sprog, vi voksne anvender i kontakten med barnet

SOM FAGPROFESSIONEL PÅ FELSTED CENTRALSKOLE BETYDER DET:

-       At du har et positivt ressourcesyn, så du altid ser på barnets styrker først og at du er bevidst om, at den måde du ser barnet på og det sprog du bruger, har afgørende betydning for barnets udvikling og muligheder.

-       At du tager ansvar for at finde ud af hvad det er der i omgivelserne står i vejen for barnets udvikling.

-       At du tænker ud fra flere perspektiver, fordi virkeligheden kan se anderledes ud og kan ændres. Derfor benytter du flere pædagogiske tilgange for at barnet skal lykkes.

-       At du ser fællesskabet, som rammen for individets dannelse og udvikling.

-       At du ser forældrene som vigtige aktører i børnenes liv og fællesskaber.

-       At du skal samarbejde med familien om trygge og gode overgange, så̊ børn og unge oplever helhed i deres liv

-       At du anerkender at børn og deres familier er forskellige og derfor skal mødes forskelligt.

SOM FAGPROFESSIONEL GØR VI DERFOR:

-       Vi møder børn med tillid, smil og skulderklap

-       Vi arbejder for at give alle børn de bedste muligheder i livet

-       Vi beskriver et barn positivt – det fremmer barnets udviklingsmuligheder

-       Vi arbejder for at fællesskabet styrkes mens den enkelte respekteres

-       Vi guider barnet i en positiv tone, individuelt og i fællesskabet

-       Vi bruger et sprog der møder barnet og fremmer deres udvikling

-       Vi husker at børnene gør det vi voksne gør – for vi er rollemodeller